معافیت مالیاتی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای شرکت‌های دانش بنیان 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون شرکت‌های فناور از ۲۵۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی برخوردار شده اند.

محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جسله اقتصاد مقاومتی گفت: ظرفیت‌های قانونی خوبی برای استفاده شرکت‌های دانش بنیان از معافیت‌های مالیاتی مهیا شده و در این راستا تاکنون شرکت‌های فناور از ۲۵۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی برخوردار شده اند.

وی خواستار استفاده شرکت‌های دانش بنیان از اعتبارات صندوق‌های توسعه نوآوری شد و افزود: بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در صندوق‌ها تامین مالی شد که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان آن توسط استان‌ها جذب نشده که قزوین می‌تواند از این فرصت برای اجرای طرح‌های خود استفاده کند.

محمدعلی نژاد بیان کرد: برای کمک به بازاریابی محصولات دانش بنیان به زودی یک همایش ملی برگزار خواهد شد تا دانش و مهارت‌های فعالان این عرصه را ارتقا بخشیم که قزوین می‌تواند نامزد میزبانی این رویداد باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در برنامه هفتم بایستی سهم محصولات دانش بنیان از یک درصد کنونی به ۷ درصد برسد لذا سیاست گذاری جدید در سطح کلان کشور صورت خواهد گرفت تا هر استان نقش بیشتری در افزایش این سهم داشته باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۳۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که امسال به ۹۸۰۰ شرکت خواهد رسید که هدف گذاری ما افزایش آن‌ها به ۳۰ هزار شرکت است.

معاون وزیر علوم یادآورشد: در تاکیدات مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان بایستی ۲۵۰ هزار شرکت دانش بنیان فعال شود که در تحقق آن به یک برنامه ریزی مدون و تلاش شبانه روزی نیازمندیم.

محمدعلی نژاد در ادامه گفت: یکی از چالش‌ها این است که در نسل دانشگاهی کنونی محصولات آزمایشگاهی داریم و کمتر شاهد محصولاتی هستیم که نیاز‌های جامعه را برطرف کند لذا با جدیت در زمینه «خلق فنآوری» کار‌هایی در دست انجام است تا بتوان در دانشگاه‌ها به سمت تولید محصول و رسیدن به خروجی حرکت کرد.

وی اضافه کرد: در این شرایط نیازمند بازطراحی در برخی حوزه‌ها هستیم و در راستای افزایش میزان تجاری سازی محصولات دانش بنیان هم سامانه‌ای طراحی شده تا اگر یک فنآوری قابلیت تولید داشت بخش واردات آن کالا به صورت اتوماتیک قفل شود و حمایت از بخش داخلی صورت گیرد.

معاون وزیر علوم اظهارداشت: همچنین بخش‌های دارای مسائل مهم را به شرکت‌های دانش بنیان متصل خواهیم کرد تا برای حل مسئله از این ظرفیت استفاده شود و خوشه‌های صنعتی نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند تا کار‌ها شتاب گیرد.

محمدعلی نژاد در ادامه گفت: در رویکرد جدید بر اساس آمایش سرزمین، وضعیت هر استان در ابعاد مختلف مانند قابلیت‌های دانشگاهی، قطب‌های علمی، توانمندی پارک‌های علم و فنآوری، نیروی انسانی بررسی شده و ماموریتی متناسب با این ظرفیت‌ها به پارک استان‌ها سپرده می‌شود و پاک‌ها به معنای واقعی از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده و یک «هاب و نقطه تجمیع فنآوری» تشکیل می‌دهند تا نقش آفرین باشند.

وی اظهارداشت: در این راستا پارک‌های استان‌ها نقش منطقه‌ای هم ایفا خواهند کرد و می‌توانند وارد زنجیره راهبردی ارزش آفرینی شوند و با اتصال به شرکت‌های دانش بنیان به ارزش افزوده کمک کنند.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: راه اندازی نواحی نوآوری از دیگر برنامه‌های معاونت فنآوری و نوآوری وزارتخانه است که استان قزوین با ظرفیت‌های بسیار خوبی که در عرصه‌های صنعتی و کشاورزی دارد می‌تواند مطالعات این بخش را جدی گرفته و آن را دنبال کند.

در ادامه چهار دستور جلسه شامل پیشنهاد تشکیل مرکز دیسپاچینگ کشاورزی و پایش هوشمند شبکه آبیاری، طرح و تصویب ماموریت محوری دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و اصلاح ماموریت محوری مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا، طرح همکاری شرکت ایرانسل با کمیته تحول دیجیتال ستاد دانش بنیان استان و گزارش زیست بوم فنآوری و نوآوری استان مورد بررسی قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار